Merel Vercammen viool en Joachim Eijlander in Doopsgezind Kerkje

Merel Vercammen treedt op met Joachim Eijlander, cello.vioo
Merel Vercammen treedt op met Joachim Eijlander, cello.vioo (Foto: Nike Martens)

Winterswijk - Merel Vercammen is een violiste die bekend staat om haar poëtische spel en haar zoektocht naar vele klankkleuren en nieuwe effecten. Ze speelde op zeer uiteenlopende podia; van een papieren boot op de Waddenzee tot een koninklijk paleis in Roemenië en de Londense Wigmore Hall. Merel heeft een frisse blik op de wereld van de klassieke muziek, waarbij zij gelooft dat improvisatie in de toekomst een grotere rol zal spelen in het betrekken van het publiek.

Ze speelde met verschillende musici in verschillende settings. Zo heeft ze in het ensemble van Herman van Veen gespeeld, maar ook samen met Joachim Eijlander in een productie van Alles begint bij Bach met Merlijn Kerkhof in Djakarta. Ze is ook bekend van het hippe klassieke collectief Pynarello. Ze is nu bezig met vrouwelijke componisten op de kaart te zetten, omdat ze gemerkt heeft hoe onderbelicht die zijn in de klassieke muziek. Zo speelt ze nu stukken van de concertpianiste en componiste Poldowski, onder andere een sonate die geschreven is voordat vrouwen kiesrecht kregen. Een andere vrouwelijke componist van wie zij stukken speelt is Mathilde Wantenaar, een jonge componiste die Bach laat versmelten met soefimuziek.

Vercammen gebruikt de viool om al improviserend te communiceren. Vanaf haar vijfde jaar deed ze dat al op Koninginnedagen in Wijchen als telg van een muzikale familie en daarna steeds in allerlei eigenwijze concerten, waarbij ze afwisselt tussen pop- en klassieke muziek. Ze kiest altijd de weg van de meeste weerstand. Ze studeerde met de hoogste onderscheiding af aan het Royal College of Music in Londen.

Joachim Eijlander
In het Doopsgezinde Kerkje treedt zij op zondag 17 februari samen met de veelzijdige cellist Joachim Eijlander op. Eijlander maakte zestien jaar lang deel uit van het internationaal prijswinnende Rubens Quartet. Met dit kwartet volgde hij de voltijds strijkkwartetstudie aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie. Zijn docenten waren onder anderen leden van het Amadeus Quartet en Jan Hollinger. Nu is hij zelf (gast)docent aan Nederlandse conservatoria en diverse universiteiten in de Verenigde Staten en … de Nederlandse Strijkkwartet Academie in Amsterdam, en een groot Bach-kenner. Net als Vercammen gebruikt hij zijn prachtige rond 1750 in Rome gebouwde cello om te communiceren. Ook hij bewondert musici die durven te ontdekken en te improviseren. ‘Klassieke muziek wordt vaak beschouwd als helemaal klaar’, maar bij nader beluisteren valt het volgens Eijlander op ‘dat alle grote componisten zelf heel goede improvisatoren en experimenteerders waren, ook tijdens concerten. Bach al helemaal.’

Johann Sebastian Bach is een van de meest geliefde componisten ooit. Maar wie is hij? En wat maakt zijn muziek zo bijzonder? In dit concert proberen Vercammen en Eijlander deze vragen te beantwoorden door samen en solo te spelen op viool en cello. Ook tijdgenoten van Bach en latere componisten komen aan bod, zoals Michele Mascitti (1664 -1760) een vrij onbekende Italiaanse componist die aan het Franse hof werkte in de bloeitijd van Lodewijk XIV en de eigentijdse Nederlandse violist-componist Oene van Geel met zijn Perpetuum Mobile.

Carillon
Vanaf 16.00 uur speelt Wim Ruessink de zogenoemde voorslag op het carillon van de Jacobskerk. Hij sluit dan muzikaal aan bij het programma in het Doopsgezind Kerkje. Er is gelegenheid om Vercammen en Eijlander te ontmoeten na het concert onder het genot van een drankje. Kaarten voor dit optreden op zondagmiddag 17 februari om 16.30 uur zijn te koop voor €13,50 via Theater De Storm of wellicht nog aan de deur van het Doopsgezind Kerkje in Winterswijk. Jongeren tot en met 17 jaar betalen slechts €7,50.

We maken de lezers en de trouwe bezoekers van het zondagmiddagconcert in het Doopsgezind Kerkje opmerkzaam van het verplaatste concert van het Schots-Deense folkduo The Quiggs, dat zal plaatsvinden op zondagmiddag 17 maart in Restaurant Stad Munster (en dus niet op 24 maart in het kerkje!)

Meer berichten